Forbrukere driter i om bedrifter tjener penger

Har du tenkt på hvilke utfordringer det er innenfor digital markedsføring som du må forberede deg på? For de fleste bedrifter har det vært viktig å være synlig på internett de siste årene. Teknologien utvikles stadig og gjør at vi mennesker søker og møter den største delen av informasjon fra bedrifter, på nett. Dette er ingen hemmelighet og vi har skrevet et tidligere innlegg om dette (her). Det digitale har tatt over og bedriftene har vært nødt til å skifte spor for å holde følge.

Kampanjer, reklamer, salg og informasjon er noe som møter oss på nett daglig. Hvilke utfordringer gir dette bedrifter? Treffer de den rette målgruppen, klarer de å videreformidle rett budskap og sitter forbrukerne igjen med informasjon de faktisk bryr seg om? Det finnes ulike metoder for å måle nettopp dette, men det medfører også utfordringer.

Utfordringer ved måling av digital markedsføring
Søkemotorannonsering
Når du tar fram Google sin nettside og skriver inn et ord og søker, kommer det mest sannsynlig opp flere treff, uansett hva du søker på. Noe av det som kommer opp først er enkelte tekstannonser som er relevante for det du har søkt på, dette kalles søkemotorannonsering. Det kan kjøpes gjennom Google Adwords, og kan brukes av bedrifter på følgende måte; bedriften finner ut hvilke ord som har relevans for deres tjenester eller produkter, deretter utvikles annonser som resultat av disse ordene som søkes etter. Etter dette skal budsjettene settes opp for den enkelte kampanjen.

Skjermbilde 2018-03-13 kl. 15.16.06

  • Fordelene ved søkemotorannonsering er flere, det er effektivt med tanke på kostnad, du betaler ikke for selve annonsen – men for hvert klikk den får. Den kommer kun opp til de som faktisk søker etter relevante ord, altså ikke masseprodusert reklame til alle, og treffer dermed riktig målgruppe. Søkemotorannonsering er målbart slik at man lettere kan se hvilken effekt hver annonseringskampanje har. Det er mer forutsigbart og lettere teknisk enn søkemotoroptimalisering. I tillegg til effektiv branding av merkevaren man byr på, selv om ikke alle klikker på annonsen.
  • Ulempene er dessverre også mange. Det er mye konkurranse på nett – som gjør det dyrt for mange bedrifter og gjør til at mindre bedrifter med begrensede budsjetter lider. Det krever kunnskap og tid fra de som skal utarbeide kampanjene og annonsene. Sist men kanskje en av de viktigste grunnene – det er ikke alltid like relevant. Mange mennesker klikker ikke på søkeannonser eller legger merke til de i det hele tatt!

Display/banner reklame
Reklamer som finnes på nettsider i form av bilder, tekst og video, kalles for display/banner reklame. Reklamen er ikke nødvendigvis i tråd med det nettsiden handler om, men «rammer den likevel inn». Med mange kreative steg er dette en form for reklame som kanskje er blitt vanskelig å unngå. De «nye» variantene av dette inkluderer ofte både video, lyd og andre interaktive elementer som før opplevdes som «støy». Dette er noe som nå er blitt til underholdning og blikkfang for mange. Display/banner reklamer har både interstital – de annonsene som kommer opp før siden vises, og superstital – pop-up annonser som kommer uventet på nettsidene.

Skjermbilde 2018-03-13 kl. 15.17.20.png

  • Fordelene ved display/banner reklame er at det inneholder mye potensiale og kan bli mye mer målrettet enn det er nå, dette basert på atferd og kontekst.
  • Ulempene kan argumenteres å være mer omfattende enn fordelene da selve annonsene har utrolig lav klikkrate. Enkelte sider er målt til å ha mindre enn 2 klikk pr 1000 visning. Flere og flere legger ikke merke til annonsene, da man er så vant med at det er unyttig reklame.

Native reklame (kamuflasjereklame)
Denne varianten av reklame er ofte kalt kamuflasjereklame da den nesten ubemerket blander seg inn i annet relevant stoff på nettsidene. Det fremstilles som relevant informasjon og lurer seg ofte unna Adblock teknologi. 

Skjermbilde 2018-03-13 kl. 15.18.17.png

  • Fordelene ved native reklame er at vi ofte er positive til tydelig merking, som for eksempel i en skjønnhetsblogg. Det skiller seg ut fra «den vanlige» annonseringen som display ved at den ikke forstyrrer brukeren like mye.
  • Ulempene er som nevnt at det vil være vanskelig å stole på om det er ekte eller kjøpt reklame. Native reklame prøver å gå i ett med omgivelsene, som for mange kan være å gå for langt, da skillet mellom betalt og ubetalt, fortjent og ufortjente kan bli vanskeligere å oppdage for mannen i gata.

Reklamer i sosiale medier
Reklamer i sosiale medier er ofte som en stor bolle med flere ingredienser som skal mikses sammen til en god røre også til den perfekte kake! På facebook er det for eksempel varianter av display annonser og native reklame som sømløst går sammen på nettsidene og i facebooks egen app. Noen ganger ser man ofte reklamer som treffer usannsynlig godt, dette er fordi all infoen man får gjennom søking, liking og registrering på sosiale medier blir lagret og brukt til best mulig markedsføring og annonser.

Skjermbilde 2018-03-13 kl. 15.21.51.png

  • Fordelene ved reklame i sosiale medier er mange. Bedriftene får ut mer detaljert reklame til riktig målgruppe, og gir brukerne muligheten til å engasjere seg i reklamene ved å dele, like og bli sendt rett til nettsidene for kjøp – dette igjen gir økt rekkevidde og effektivitet. For eksempel så har Facebook en høyere klikkprosent enn display/banner reklame grunnet mer målrettet reklame og «anbefalinger» fra venner. 
  • Ulempene er likevel der. Ved å benytte seg av reklame i sosiale medier kan bedrifter utelukke flere potensielle kunder fordi de snevrer inn målgruppene svært mye og mister tilgangen til massene. De største aktørene setter ofte premissene, noe som gjør at småbedrifter konstant må tilpasse seg for å overleve konkurransen. Fleksibiliteten hindres da annonsene må tilpasses hver enkelt medium den skal annonseres på.

Affiliate markedsføring
Denne typen reklame er svært aktuell for bedrifter som selger tjenester/produkter gjennom nettet. Det fungerer på den måten at bedriften finner en nettside (en publisher) som de vil starte et samarbeid med, dermed betales publisheren for å anbefale bedriftens tjenester/produkter til sine brukere. Kjente varianter for affiliates er bloggere, nisjesider, sider for kundeanmeldelser, rabattkodesider og prissammenligningssider. Det er viktig for bedriften å starte et samarbeid med en aktør som matcher godt med bedriften og har høy troverdighet slik at brukerne skal benytte seg av og ikke minst tro på tjenestene/produktene de kjøper.

Skjermbilde 2018-03-13 kl. 15.23.26

  • Fordelene ved affiliate markedsføring er mange. Bedriften blir mer synlig og styrker sin profil, i tillegg øker sannsynligheten i søkemotorer grunnet innkommende linker. Denne type markedsføring er målrettet med at man finner en plattform som er i tråd med egne tjenester/produkter. Ikke minst er dette veldig kostnadseffektivt i forhold til andre annonseringsformer ved at man kun betaler for selve salget gjennom plattformene, ikke for selve reklamen.
  • Ulempene ved denne annonseringsformen er at det kan skape et dårlig samarbeid som kan skade omdømmet til bedriften. I tillegg blir det lite mersalg og høye avgifter ved bruk av affiliate nettverk som brukes til å styre bedriftens affiliate kampanjer.

Remarketing/Retargeting
Denne varianten av reklame benytter markedsføring rettet mot tidligere besøkende av bedriftens nettside, og søkemotor brukerne som tidligere har søkt på bedriftens tjenester/produkter. Dette fungerer ved at kunden søker opp bedriftens nettside som legger igjen informasjonskapsler som overvåker kundens aktivitet. Når forbrukeren forlater nettsiden vil heretter reklamen for bedriften komme opp som native eller display/banner reklame på andre plattformer.

Skjermbilde 2018-03-13 kl. 15.24.39.png

  • Fordelene med remarketing reklame er at det viser annonser til et allerede interessert publikum og fanger opp potensielle kunder som tidligere har falt ut av kjøpsprosessen.
  • Ulempene er at det kan oppleves som en moderne form for «stalking» og overvåking, og vil være vanskelig å slippe unna.

Telles det, som telles kan?
For bedrifter handler det ofte om hvordan de skal klare å lure seg til en plass til tross for algoritmene. Bedriftene fokuserer på antall likes og delinger, de teller alt som kan telles. Så vi stiller spørsmålet; er det målingene som teller?

Svaret er ikke så vanskelig. Det handler ikke om å finne en lur vei rundt algoritmene, det handler heller ikke om at alt løser seg om annonsen er det første brukerne ser. Nøkkelen ligger i å skape faktiske verdier. Bedriftene må bli kjent med seg selv og de strategiske verdiene de har. Kommunikasjon er også viktig, snakk med folk! En til en, til mange… Lytt til brukerne, gjør som de vil – ikke som bedriften vil. Tenk nytt og annerledes, og gjør det flere ganger. Lag godt innhold og definer målgruppen, vær annerledes og ekte! Bedriftene må gi av seg selv og by på innsiden, det er særdeles viktig å investere tid.

Det krever tid å lage godt og verdifullt innhold for brukerne. Bedriftene stiller fort spørsmål til hvordan det blir med ”return on investment” i denne sammenhengen. Sannheten er klar; brukerne driter i bedriftens ”return of investment”. Brukerne er opptatt av sin egen tid, og vil at tiden de investerer skal gi dem noe tilbake. Sosiale medier gir resultater, men det krever tid og oppfølgning, det nytter ikke å være late eller griske. Klarer bedriftene å skape størst mulig effekt for en, og en, og en – blir det til slutt mange. Gjennomføres dette i samtråd med bedriftens strategiske verdier, vil det skape gode resultater.

 

Kilder:
https://www.medier24.no/artikler/astrid-valen-utvik-er-lei-av-malinger-roi-mas-og-dommedags-profetier-om-facebook-feeden-etterlyser-visjoner-verdier-og-magefolelse/427147
Forelesning Anders H. Wien, 12.03.18.



 

 

 

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s