All PR er god PR – NOT!

Internett har blitt en viktig markedsføringskanal for flere og flere bedrifter. Bedrifter bruker ofte digitale medier til bannerannonser i tillegg til å ha sin egen nettside og/ eller facebook side, hvor du finner den informasjonen du leter etter. Det er mange som ønsker å dele sine budskap gjennom digitale kanaler og dette kan oppfattes som støy for forbrukerne.

Det er tre elementer som i hovedsak motiverer folk til å være på nett. Disse tre er sosialisering, informasjon og underholdning. De personene som er på nett for det sosiale eller for underholdning tror vi vil være mindre mottakelig for budskap enn de som leter etter informasjon. Det å være mottakelige for flere ulike budskap på nesten alle nettsider man er på, blir fort litt slitsomt og gjør at man tilslutt ikke legger merke til dette fordi man er så vant med det. Man blir rett og slett imun.

Kjøpte, eide og fortjente media
På et tidspunkt var medieplass for markedsføring noe man kjøpte. Nå er det slik at mye av markedsføringen som før kom gjennom kjøpte medier, i større grad kommer gjennom eide og fortjente medier (kilde).

28236515_10214203129905154_1769613009_n

  • Kjøpte medier kan være internettsider man betaler for å legge ut reklame på. Her har man god kontroll og begrenset plass til innhold, det er kostnadskrevende og det kan være utfordrende å vekke interesse for innholdet.
  • Eide medier er i hovedsak kampanjesider og hjemmesider. Her har man også god kontroll over innhold, det er lave kostnader når hjemmesiden først er etablert og ubegrenset plass til det innholdet man ønsker å dele.
  • Fortjente medier er sosiale medier som for eksempel Facebook, Twitter og blogger. I en slik situasjon har man mindre kontroll. Det er mulighet for positiv markedsføring uten store kostnader. Den største utfordringen er å vekke interesse rundt merkevaren uten å skape avsky og irritasjon.

Utfordringene
Adblock
Adblock
er enkelt sagt innholdsfiltrering, og benyttes av flere gjennom sine egne nettlesere, slik at man kan unngå å få reklame og dele egen informasjon hver gang man er på en nettside via telefon eller laptop. Selv om du har på Adblock er det likevell enkelte nettsider som prøver å påvirke din samvittighet, ved at det dukker opp en melding når du åpner en nettside der du kan velge å ta bort Adblocks ved å klikke «jeg ønsker ikke å støtte dere» eller «jeg vil gjerne hjelpe ved å støtte». Velger vi det første alternativet kjenner noen kanskje på den følelsen av svik når man ikke støtter opp enkelte bedrifter, gjerne favorittavisen man er vokst opp med. Andre benytter Adblocks for å ivareta sin egen sikkerhet på nett i forhold til personvern, da tilliten til nettsidene ikke er tilstrekkelig (kilde).

28381001_10154954171566735_1250956305_n

Algoritmer
Algoritmer høres komplisert ut, men i bunn og grunn er det ganske enkelt.
«En algoritme er rett og slett en oppskrift for hvordan datamaskinen skal løse en oppgave. Den forteller maskinen hvilke steg den skal ta mot løsningen, og i hvilken rekkefølge det skal gjøres». Disse algoritmene bestemmer uhyggelig mye av vårt nettliv, og påvirker i stor grad hverdagen vår. Ifølge Yngvild Neset, konsulent i Insight & Data bestemmer de enkelte algoritmene hva du ser av annonser på de største sosiale mediene slik som Facebook, Instagram, nettaviser og såklart søkeresultater. Mest kjent er nok algoritmene til Facebook og Google, da de er en av de største aktørene. Netflix er også kjent når det kommer til bruk av algoritmer, der kan du få opp forslag til serier og filmer du kan like  – basert på hva du har sett tidligere. På Facebook bestemmer algoritmene hva som kommer opp i din personaliserte nyhetsstrøm, og når du søker etter noe på Google så bestemmer igjen algoritmene hva som kommer opp som resultat etter dine tidligere søk. Det som er mer ukjent er at algoritmer også benyttes i nettbanken din, slik at dine private opplysninger ikke er tilgjengelig for andre (kilde).

Banner Blindness
Banner Blindness er fenomenet der du «overser» alle bannerne på nettsider – enten bevisst eller ubevisst. Det kalles også ad blindness eller banner noise. I en studie fra 2013 av Infolinks viser det seg at hele 86% av befolkningen lider av banner blindness. Det er en type forsvarsmekanisme mot all infoen på nettsidene vi er på, og all informasjonen som kommer mot oss hver gang vi er på nett. For å unngå at vi får «sensory overload» blokkerer hjernen ut noe av informasjonen den dømmer som urelevant, kjedelig eller interessant.

28313725_10154954170056735_1691423711_n

Det som også kan hindre bedrifter fra å nå ut med sine budskap i digitale kanaler er nettbrukeres frykt og fobier. Det eksisterer en funksjonell risiko hvor man frykter at ting kan bli ødelagt gjennom virus, spam eller hacking. De som frykter tap av penger, for eksempel ved nettkjøp opplever en finansiell risiko. Videre kan man også oppleve en sosial risiko som dreier seg om frykt for tap av status eller ansikt. Nettbrukere kan i tillegg frykte misbruk av persondata som oppleves som en psykologisk risiko (kilde).

Hvordan kan bedrifter nå ut med sitt budskap?
Det er utfordrende for bedrifter å nå ut med sitt budskap i digitale kanaler, med tanke på adblock, algoritmer og banner blindness. Som en løsning på dette vil det være sentralt å se på informasjonsprosessering. Overordnet inneholder informasjonsprosesseringen fem steg hvor hvert steg er en barriere som må overkommes. Vi skal se nærmere på hva dette innebærer;

questions-role-of.jpgSteg 1 Eksponering
Spørsmålet her er om forbrukerne eksponeres for budskapet. Problemet med eksponering er høy konkurranse og kort levetid. Løsningen er å utsette forbrukerne for gjentatt eksponering, for eksempel gjennom annonsering som remarketing.

Steg 2 Oppmerksomhet
Utfordringen er om budskapet faktisk fanger forbrukerens oppmerksomhet. Det er vanskelig å fange forbrukerens oppmerksomhet på grunn av banner blindness og begrenset mental kapasitet. Løsningen for å oppnå oppmerksomhet er bruk av bilder, bevegelse, tekststørrelse og farger.

Steg 3 Oppfattelse
Det vil være vanskelig å avgjøre om forbrukerne faktisk oppfatter budskapet korrekt. Forbrukere har en tendens til å faktisk bare skanne en annonse eller nettside, forbrukerne orker rett og slett ikke å lese alt. Løsningen for å skape en korrekt oppfattelse av budskapet er å bruke familiære elementer og ha en skannbar tekst. 

Steg 4 Ettergivelse og aksept
Spørsmålet her handler om budskapet aksepteres av forbrukeren. Utfordringen er at forbrukere overbevises av ulike argumenter – noen overbevises av emosjonelle argumenter, mens andre overbevises av rasjonelle argumenter. Løsningen er å finne ut hva som kanskje fungerer for målgruppen, og det avhenger av hvilket produkt du har.

Steg 5 Lagring
Forbrukerne glemmer, og det skjer oftest bare en overfladisk prosessering over hva  forbrukerne blir utsatt for. Så det vil være vanskelig å få forbrukerne til å gjenkalle budskapet. Løsningen er at budskapet bør være tydelig og unikt.

Det er tydelig at tilstedeværelse og synlighet er viktig for at bedrifter skal kunne nå ut med sine budskap. Det handler om å eksponere forbrukerne jevnlig og fange oppmerksomheten deres ved bruk av livlige annonser. Ved bruk av familiære elementer og skannbare tekster vil du sørge for at forbrukerne oppfatter og aksepterer budskapet korrekt. Det er viktig at budskapet som formidles fremstår som tydelig og unikt for at forbrukerne skal kunne huske og gjenkjenne budskapet.

Det er verdt å nevne at kjøpsprosessen idag har endret seg. Ikke i form av hvilke steg forbrukerne går gjennom – men hvordan forbrukerne håndterer situasjonen. Kjøpsprosessen er flyttet over på nett, og det stiller høyrere krav til bedriftene i form av tilstedeværelse og synlighet på digitale plattformer. Bedriften bør ha kjøpsprosessen som utgangspunkt for å nå ut til forbrukerne. Ved hjelp av kjøpsprosessen og informasjonsprosesseringen vil bedriften kunne formidle budskapet på en måte som vil tilfredsstille forbrukerne på en god måte.

 

Kilder:
http://www.tns-gallup.no/tns-innsikt/markedsforing-og-markedsanalyse-i-digitale-kanaler
https://kampanje.com/tech/2016/02/–derfor-burde-alle-bruke-adblock/
https://www.itpraten.no/teknologi/slik-pavirker-algoritmer-hverdagen-din/
https://en.wikipedia.org/wiki/Banner_blindness
http://www.adotas.com/2013/03/study-86-of-consumers-suffer-from-banner-blindness/
Forelesning Anders H. Wien, 10.02.18.

Reklamer

Ett svar til “All PR er god PR – NOT!”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s