Markedsføringstrender 2018 – Kvalitet fremfor kvantitet

Sosiale medier er en voksende plattform, som stadig blir viktigere. Det sentrale blir å håndtere markedsføringen strategisk med rikelig kunnskap og ressurser.

Tidligere har sosiale medier vært forbeholdt personlig bruk, til å dele informasjon, bilder og opplevelser. Mens de siste årene har det blitt et viktig markedsføringsmiddel hos store og små bedrifter. Markedsføringstrendene i 2018 vil mest sannsynlig ikke være så ulik de trendene vi allerede har observert tidligere. Økende bruk av smarttelefoner og sosiale medier gjør det vanskelig for bedrifter å bemerke seg i markedet da konkurransen er høy, og det er trangt om plassen. Man går bort fra den typiske masse markedsføringen, og oppmerksomheten rettes mer mot markedsføring med personalisert innhold.

Medieutvikling
Teknologien har gjort at vi innhenter informasjon på andre måter enn tidligere. Utviklingen har medført at vi beveger oss fra den tradisjonelle push- strategien over til en pull- strategi. Dette vil si istedenfor at informasjonen blir ”pushet” ut til leseren gjøres den heller tilgjengelig gjennom plattformer som kan oppsøkes etter behov (Krokan 2015, 163). Et eksempel på to medieplattformer som tidligere ble brukt hver for seg, er TV og aviser. TV var en plattform for lyd og bilde mens aviser delte tekst og stillbilder. Uten at vi kanskje tenker over det så er dette to plattformer som nå kombineres i stor grad. Instagram, VG og andre kanaler består av like mye tekst som video. Med andre ord så kan vi si at papir, nett og TV er i ferd med å smelte sammen, og gjør at konkurranseforholdene endrer seg (kilde).

27708094_10214036823147589_1752142027_o

 

De store markedsføringstrendene for 2018
Som tidligere nevnt er markedsføringen ikke så ulik fra tidligere år, det er de samme trendene som går igjen. Men vi ønsker å fremheve ti forskjellige medie-trender som vil dominere i 2018.

Kreativt innhold
Tidligere har det vært vanlig å bruke konsulentfirmaer til å håndtere markedsføring i sosiale medier på vegne av bedriftene. Tjenesten var ikke preget av strategiske valg. Idag er det mer sentralt å bruke egne ansatte som kjenner både kulturen og språket. Bruken av sosiale medier har gått fra å være på utsiden av bedriften, til å være en integrert del av bedriften. Et tips vil være å tilsette kreative mennesker i en posisjon hvor innsatsen i sosiale medier øker. Det sentrale vil være strategisk kompetanse som matcher målgruppene.  

Algoritmene
Enestående og tiltalende innhold er elementært, men nesten like viktig er det at innholdet blir fordelt på en effektiv måte. Nøkkelen er å endre på algoritmene for at den totale brukeropplevelsen skal bli så optimal som mulig for hver enkelt bruker. Tradisjonelle medier tenker mest av alt på annonsøren, men det vil på sikt lønne seg å rette fokuset mot brukeren. Det handler om å konstant undersøke og vurdere hva som fungerer.

Flyktig innhold
Skaper man et økt fokus på flyktig innhold vil man skape engasjement hos brukerne. Publikummet må respondere raskt, det kan omfatte konkurranser, tilbud eller direkte sendt video. Flyktig innhold gir rom for å være aktuell og virkelig. Det gjelder å etablere konkrete planer om hvilke typer medium og innhold som matcher publikummet – flyktig innhold som fungerer i virkelig tid.

Økte budsjetter
Det vil være sentralt å øke budsjettet. Dette kan virke litt absurd, men det er for å fremme innhold i sosiale medier og for å skape innhold. Det vil samtidig handle om ansettelse av flere ressurser. Nøkkelen her vil være å skape en god oversikt over bedriftens målgrupper og publikum. Budskapet og innholdet må tilpasses hver enkelt målgruppe og medium.

Brukergenerert innhold
Det handler om at merkevarene ber brukerne og kundene sine om å dele for eksempel bilder og videoer av når de selv bruker produktene. Spørsmålet er om bedriften vil ta i bruk bidragene som en del av merkevarens innhold på egne nettsider eller sosiale medier. Dette er en god strategi for å skape engasjement hos kunder og publikum. Her er det også viktige å følge opp hvilket medium som skaper mest engasjement.

Augmented Reality
Augmented Reality betyr utvidet virkelighet. Det er bruk av teknologi som setter sammen data fra den fysiske verden med virtuell data. Denne teknologien er ikke noe nytt for 2018, men det er i stor grad tilrettelagt for bruk av Augmented Reality i dagens samfunn. Det gir mulighet for suksess. Nøkkelen her er å ta i bruk Augmented Reality hvis det kan tilføre økt brukeropplevelse for publikummet ditt.

Influencer marketing
Dette er ingen ny måte å markedsføre på. Det som er viktig å tenke på hvis du skal benytte deg av Influencer marketing, er at du må være involvert og opptatt av hvilket publikum influenceren har, og i hvilken grad influenceren klarer å skape tillit. Fokuset må være på riktig publikum, kontra størrelsen på publikummet. Sentralt ligger ikke bare oppmerksomhet, men også tillit.

Chatbots
Den totale kundeopplevelsen er viktig for suksess. Vi snakker spesielt om tjenester, hvor kundeservice spiller en viktig og avgjørende rolle. Spørsmålet er om kunstig intelligens kan forbedre kundeopplevelsen. Det blir mer og mer populært å ta i bruk ”chat-funksjoner” på nettsider, og neste steg er kanskje at chatten styres av chatbots. Dette kan være en god løsning for mange bedrifter med tanke på besparelser av kostnader.

Video
Bruken av video har vokst det siste året, og dette er en måte å tiltrekke seg publikummet på. Utfordringen med video er å fange publikums oppmerksomhet i løpet av kort tid. Video kan brukes til alt fra demo av et produkt til ulik rekruttering. Tipset her er å bruke tilgjengelige midler som smarttelefon, og ta i bruk ulike apper som hjelpeverktøy for redigering og lignende.   

Live-streaming
Streaming er ikke noe nytt, men det vil vokse i 2018. Live-streaming gir en større synlighet, samtidig som behovet for flere interne ressurser fremheves. Det vil være attraktivt å streame større konferanser og seminarer, og dersom dette er en vesentlig del av bedriften anbefales det å gå til innkjøp av bedre utstyr for å gjennomføre live-streamingen.

Medieplattformer
Instagram, Snapchat og Facebook er blant de største aktørene innenfor sosiale medier og markedsføring digitalt. Det handler om å være først ute med det siste og å være aktuell. Instagram og Snapchat er eksempler på medier som er veldig tidsaktuelle, da «storyene» kun er tilgjengelig i 24 timer. Dette skaper engasjement hos publikum.

191Instagram
Primært en bildedelingstjeneste, som er videreutviklet til å kunne dele utallige bilder, videoer og informasjon. Det åpner for uproblematisk kommunikasjon mellom bedrifter og potensielle følgere. Ved å hashtagge, like, dele og kommentere kan man raskt og enkelt få budskapet ut og dermed få respons. Instagram gjør det lett for brukerne å finne det man søker etter ved å bruke disse metodene. Via å tagge venner og bekjente i enkelte poster eller hashtagge egne poster kan bedriftene ha konkurranser som engasjerer brukerne. De positive kvalitetene til Instagram, er at det er enkelt å bruke til deling av bilder og videoer, det er visuelt tilfredsstillende.

Snapchat
Hovedsakelig en bilde- og videodelingstjeneste som lar brukerne (i form av bedrifter eller privatpersoner) dele innhold for en kortere periode. Det handler om flyktig innhold, men av god underholdningskvalitet. Det engasjerer godt da brukerne må respondere kjapt for å kunne benytte seg av tilbudene eller konkurransene som blir promotert. Det krever tid og energi å produsere disse postene som forsvinner etter 24 timer, det skal være av god kvalitet selv om det er for en kort periode.

Facebook
Startet som en virtuell «scrapbook» på nett for privat bruk, som en digital dagbok der venner og bekjente kunne se hva man la ut. Denne mediebruken er noe som er blitt mindre benyttet og har kanskje mistet noe av sin aktualitet. Når andre aktører som snapchat og instagram kom på banen ble de ledende på bilde- og videodeling. Dette kan være en av grunnene til at Facebook i ettertid har kjøpt opp disse to medieplattformene (kilde, kilde). Sosiale medier handler om personlige touch – og Facebook har kanskje mistet sin. 

Anbefalinger
For bedrifter er det viktig å holde seg oppdatert på hva som er aktuelt innenfor digital markedsføring. Det er hele tiden i endring og byr på nye muligheter samt utfordringer. Istedenfor å være litt tilstede på hver enkelt kanal bør man kanskje spisse kompetansen slik at man kan være «best» på en kanal, og dermed utvikle seg til flere ettersom tilstedeværelsen på sosiale medier kun viser tegn til å vokse. Det er viktig å være bevisste på hvor målgruppen er og hvilket innhold som vil treffe riktig.

Kommunikasjonsforeningen viser at hele 90% av påvirkningskraften i kommunikasjon er nonverbal, dette viser at bilder har makt (kilde). Hva vi ser og legger merke til er nøye utviklet og strategisk plassert i forhold til årstid, geografi og ikke minst politiske og sosiale trender.

For å utnytte disse trendene går Sparebank1 Nord-Norge fram som et godt eksempel. Det kommer tydelig fram på Facebook, hvor de har en god profil. De retter seg mot den nordnorske kulturen og karismaen, de spiller på dette ved at de fanger oppmerksomheten til enkeltindividet! Det oppleves ikke som direkte markedsføring, men som samfunnsaktuelle temaer som trekkes fram. De vekker følelser med innhold som er kreativt, flyktig og brukergenerert. Sparebank1 Nord-Norge har markert seg på influenced marketing med tilstedeværelse på store og små arenaer, og de er kanskje ledende i Norge på chatbots.

Bilde1.png

Den tilstedeværelsen Sparebanken Nord-Norge viser på Facebook er uten tvil fremragende. De har etablert en god plattform, men for videre utvikling anbefaler vi å utvikle ressursene på bruken av sosiale medier. Sparebank1 Nord-Norge er foreløpig ikke å finne på snapchat, og det er nok ikke denne kanalen som er viktigst for de å være tilstede på. Det vil være mer aktuelt å benytte seg av Instagram til bruk av live streaming for å skape mer interesse og blest rundt sine arrangementer og sponsoravtaler. Videre oppfordrer vi at Sparebank1 Nord-Norge fortsetter med den gode jobben de allerede gjør når det kommer til Facebook, men at de skaper en tydeligere og mer aktiv plattform på Instagram. 

 


Kilder:
Krokan, Arne. 2015. Det friksjonsfrie samfunn – om utvikling av nye digitale tjenester. Nittedal: Cappelen Damm AS.
https://ndla.no/nb/node/79585?fag=52222  
https://www.dn.no/etterBors/2016/03/10/0838/Facebook/facebook-kjper-snapchatkonkurrent
https://www.nrk.no/okonomi/facebook-kjoper-instagram-1.8066245
http://celinaroste.com/leiv-vidar/
https://hanspetter.info/10-sosiale-medier-trender-som-vil-dominere-2018/

 

Reklamer

Ett svar til “Markedsføringstrender 2018 – Kvalitet fremfor kvantitet”

  1. Dette var god lesing! Spennende tema i et oversiktlig innlegg og ikke minst godt skrevet. Deres påstander rundt Facebook sin aktualitet er interessant og det hadde vært spennende å lese et innlegg dedikerte til akkurat dette en gang i fremtiden.

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s